Πώς έγινε η μεγαλύτερη επισκευή πλοίου στην Ελλάδα.
Αποτέλεσμα της αρμονικής συνεργασίας των «ελληνικών ναυπηγείων» Σκαραμαγκά και του αείμνηστου πλοιοκτήτη Νικόλαου Φράγκου.
(Από την ενότητα «ΙΣΤΟΡΙΚΑ» της ιστοσελίδας www.nafs.gr )
Στα τέλη του 1975 στα ελληνικά ναυπηγεία Σκαραμαγκά περατώθηκε η μεγαλύτερη επισκευή πλοίου που ανέλαβε πότε ναυπηγείο παγκοσμίως, τουλάχιστον έως εκείνη την εποχή. Επρόκειτο για το πλοίο «Έλγουντ Μηντ» ένα Μπαλκ Καριέρ 127.000 τόνων, το οποίο αργότερα από τους νέους ιδιοκτήτες του μετονομάστηκε σε «Good Leader» καθώς πέρασε στα χέρια του αείμνηστου πλοιοκτήτη Νίκου Φράγκου.
Παρθενικό ταξίδι
Το πλοίο καθώς βρισκόταν στο παρθενικό του ταξίδι με φορτίο σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία προς το Ρότερνταμ, το Δεκέμβριο του 1973 και καθώς διέπλεε το στενό της Μάγχης, εν μέσω σφοδρής θαλασσοταραχής, προσάραξε σε αβαθή. Επί οχτώ μερόνυχτα δεχόταν αλύπητα τα χτυπήματα των στοιχείων της φύσης έως ότου εδέησε να κοπάσει η θύελλα και να καταστεί δυνατή η επιχείρηση διάσωσης του πλοίου.
Κατά τον δεξαμενισμό του και μετά από επιθεώρηση του σκάφους στο Ρότερνταμ διαπιστώθηκαν εκτεταμένες ζημιές στα ύφαλα και σε όλο το μήκος του πλοίου το οποίο ξεπερνούσε τα 856 πόδια, συμπεριλαμβανομένου και του πηδαλίου και του ποδοστήματος, καθώς και του μηχανήματος του πηδαλίου, ώστε κατά την εκτίμηση των τεχνικών να υπολογιστεί ότι για την αποκατάσταση των ζημιών θα απαιτούνταν τουλάχιστον 5000 τόνοι χάλυβα.
Κατόπιν των διαπιστώσεων αυτών το πλοίο χαρακτηρίστηκε από τις ασφαλιστικές εταιρείες ως τεκμαρτή ολική απώλεια και εγκαταλείφθηκε από τους πλοιοκτήτες του. Η πληροφορία ότι το νεότευκτο και πλήρως αυτοματοποιημένο bulk carrier είχε χαρακτηριστεί ως ολική απώλεια και προσέλκυσε το ενδιαφέρον πολλών αγοραστών, οι οποίοι απαιτούσαν προς διάφορα ευρωπαϊκά και ιαπωνικά ναυπηγεία για να πληροφορηθούν εάν καταρχήν ήταν δυνατόν να επισκευαστεί ένα πλοίο με τόσο εκτεταμένες ζημιές.
Η προσφορά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά
Τα ελληνικά ναυπηγεία Σκαραμαγκά από τα οποία ζητήθηκαν σχετικές πληροφορίες για την δυνατότητα και το κόστος της επισκευής, απέφυγαν τότε να προβούν σε ουσιώδεις διαπραγματεύσεις λόγω των αορίστων στοιχείων τα οποία τους δόθηκαν από τους ενδιαφερόμενους.
Περί τα τέλη Αυγούστου του 1974 ο τότε πλοίαρχος Νικόλαος Φράγκος και οι συνεργάτες του, ήρθαν σε επαφή με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, οι οποίοι δήλωσαν ότι η εταιρεία τους αγόρασε το πλοίο το οποίο μετονομάστηκε σε Good Leader και του οποίου την επισκευή διαπραγματεύονται με διάφορα ναυπηγεία πλην όμως επιθυμία τους ήταν να γίνουν οι επισκευές στην Ελλάδα. Μετά από τρεις μέρες επισταμένης μελέτης και υπολογισμό του κόστους, τα ελληνικά ναυπηγεία υπέβαλαν σύντομα την προσφορά τους. Μία μέρα μετά από την υποβολή της προσφοράς η οποία και έγινε αποδεκτή οιδια της υπογραφής των νέων πλοιοκτητών έδωσαν εντός χρόνου ρεκόρ το πράσινο φως στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά να προβούν στην έναρξη μίας από τις μεγαλύτερες επισκευές πλοίων που δόθηκε ποτέ σε ναυπηγείο παγκοσμίως.Η εξαρχής επιδειχθείσα υπό των ιδιοκτητών του πλοίου εμπιστοσύνη προς τα ελληνικά ναυπηγεία συνδυασμένη με πνεύμα αρμονικής συνεργασίας συνεχίστηκε καθόλο το διάστημα της εκτελέσεως του αναληφθέντος συμβολαίου, παρά το γεγονός ότι κατά το διάστημα εκείνο η ναυλαγορά υπέστη σοβαρή πτώση. Το Good Leader κατέπλευσε στο Σκαραμαγκά ρυμουλκούμενο στις 4 Οκτωβρίου 1974 και στις 7 του ίδιου μήνα εισήλθε προς επιθεώρηση στην μόνιμη δεξαμενή των 250.000 t.
Ο λεπτομερής δεξαμενισμός
Κατά τη διάρκεια του προκαταρκτικού δεξαμενισμού έγινε λεπτομερής εκτίμηση των ζημιών, κατάρτιση πίνακα όπου περιλαμβάνονταν στις προδιαγραφές του χάλυβα ο οποίος θα απαιτείτο και ο προγραμματισμός του τρόπου εκτελέσεως των επισκευών. Αμέσως ετέθη παραγγελία προμήθειας του χάλυβα τα δε σχέδια του σκάφους, τα οποία εστάλησαν από τους κατασκευαστές Mitsubishi στη Χιροσίμα προσαρμόστηκαν στο προγραμματισθέντα τρόπο επισκευής και τις μεθόδους εργασίας του ναυπηγείου.
Στις 16 Απριλίου 1975 το σύνολο του χάλυβα βρισκόταν στο ναυπηγείο και ικανός αριθμός προκατασκευασμένων τομέων ήταν έτοιμος ώστε το σκάφος να εισέλθει στην δεξαμενή και να αρχίσουν οι επισκευές. Εκατόν δέκα έξι μέρες διήρκησαν οι επισκευές στον πυθμένα, το δε πλοίο εξήλθε της δεξαμενής στις 10 Αυγούστου 1975 με σκοπό τον έλεγχο ευθυγραμμίσεως της χοάνης του ποδοστήματος.
Κατά το διάστημα του δεξαμενισμού αντικαταστάθηκαν 3.940 τόνοι ελασμάτων εκ των οποίων περίπου 2000 υπό τη μορφή τομέα των 50 έως 120 t έκαστος και 1900 τόνοι σε χωριστά στοιχεία και υποτομείς.
Από τα σοβαρότερα προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπιστούν κατά την επισκευή ήταν η κατάλληλη στήριξη του σκάφους ώστε να εξασφαλιστεί η αναγκαία ευθυγράμμιση, δεδομένου ότι ολόκληρος ο πυθμένας ήταν εντελώς καταστραμμένος και η κατάλληλη μετάθεση των στηριγμάτων κατά τα διάφορα στάδια της ανεγέρσεως και συγκολλήσεως, ώστε να αποφευχθεί η δημιουργία επικίνδυνων παραμορφώσεων.
Εξίσου σοβαρό πρόβλημα απετέλεσε ο σταδιακός καθαρισμός των διπύθμενων πετρελαιοδεξαμενών, από το εναπομείναν πετρέλαιο ώστε να αποφευχθούν ατυχήματα.
Η ποιότητα της συγκόλλησης η οποία έγινε κυρίως με τα χέρια υπήρξε άριστη, και όλες οι εγκάρσιες ραφές ελέγχθηκαν με ακτίνες Χ σύμφωνα με τις απαιτήσεις των αντιπροσώπων των πλοιοκτητών και του νηογνώμονος. Το πηδάλιο αφαιρέθηκε και επισκευάστηκε. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στην διόρθωση της παραμόρφωσης του πηδαλίου. Το μηχάνημα του πηδαλίου που είχε εντελώς καταστραφεί επισκευάστηκε πλήρως και επαναφέρθηκε στην αρχική του κατάσταση δια της αντικατάστασης των βαρέων χυτοχαλύβδινων τεμαχίων με νέα, τα οποία εχυτεύθησαν από το εγχώριο χαλυβουργείο και έτυχαν μηχανικής επεξεργασίας στα μηχανουργεία του ναυπηγείου.
Το μεγάλο επίτευγμα Μετά τη λήξη της επισκευής των ζημιών, το σκάφος εισήλθε δύο φορές στην δεξαμενή για μηχανική επεξεργασία της ελικοφόρου ατράκτου, εγκατάσταση νέων εδράνων χοάνης και τοποθέτηση του τελικού άξονα και του έλικα. Το μεγάλο επίτευγμα το ναυπηγείων Σκαραμαγκά ήταν η επισφράγιση μιας εργασίας υψηλής τεχνικής η οποία προγραμματίστηκε και εκτελέστηκε επιτυχώς χάρη στην τεχνική κατάρτιση και αρμονική συνεργασία όλων των μερών που έλαβαν μέρος στο πρόγραμμα.
Θα ήταν παράλειψη να μην τονιστεί η συμβολή των ιδιοκτητών του πλοίου η οποία καθόλου τα στάδια ήταν πολύτιμη, ιδιαιτέρως του αείμνηστου Νίκου Φράγκου ο οποίος διά της διαρκούς παρουσίας του και της πείρας του διευκόλυνε την εξέλιξη της εργασίας, ώστε να αποφευχθούν καθυστερήσεις πολύ συνηθισμένες σε έργα τόσο μεγάλης έκτασης.
Το Good Leader αποτέλεσε για τον αείμνηστο Νίκο Φράγκο ένα από τα καλύτερα πλοία του στόλου του. Τέτοιες ιστορίες πραγματικές, αποδεικνύουν το μεγαλείο της Ελληνικής Ναυτοσύνης και ότι η πρωτιά των Ελλήνων πλοιοκτητών για δεκαετίες όχι μόνο δεν είναι τυχαίο γεγονός – όπως κάποιοι θέλουν σήμερα να μας πείσουν – αλλά αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι και αποτέλεσμα του θαλασσινού DNA των Ελλήνων.
Τα ελληνικά ναυπηγεία Σκαραμαγκά τα μεγαλύτερα της Μεσογείου ή και της Ευρώπης, παραμένουν κλειστά, ενώ θα μπορούσαν να δώσουν πολλαπλασιαστικά 20,000 θέσεις εργασίας και πάνω από 3 δις για την ελληνική οικονομία.