Πρώτη δύναμη παγκοσμίως η Ελλάδα στη θάλασσα

Πρώτη δύναμη παγκοσμίως η Ελλάδα στη θάλασσα

Πρώτη δύναμη παγκοσμίως η Ελλάδα στη θάλασσα

Η Ελλάδα παραμένει παγκοσμίως η χώρα με τη μεγαλύτερη πλοιοκτησία. Μολονότι ο πληθυσμός της χώρας αντιπροσωπεύει μόνο το 0,16% του παγκόσμιου πληθυσμού, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 20,67% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 54,28% της χωρητικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό σημειώνει η ετήσια έκθεση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, υπογραμμίζοντας πως οι Έλληνες πλοιοκτήτες υπερδιπλασίασαν τη μεταφορική ικανότητα του στόλου τους στο διάστημα 2007-2019. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,17 έτη) να είναι χαμηλότερη από την αντίστοιχη του παγκόσμιου στόλου (9,61 έτη). Έτσι, η Ελλάδα περιλαμβάνεται στις πέντε κορυφαίες στον κόσμο ναυτιλιακές χώρες μαζί με την Ιαπωνία, την Κίνα, τη Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ, οι οποίες αθροιστικά αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 50% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Τα τελευταία χρόνια, η Γερμανία, η Ιαπωνία και η Δημοκρατία της Κορέας έχουν χάσει έδαφος, ενώ η Ελλάδα, η Σιγκαπούρη, η Κίνα και το Χονγκ Κονγκ έχουν αυξήσει το μέγεθος του στόλου τους.

Πρόκληση της ελληνικής ναυτιλίας παραμένει «η άμεση ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου, ώστε να αναχαιτισθεί η διαρροή πλοίων από τη σημαία, πριν η κατάσταση καταστεί μη αναστρέψιμη, καθώς και η αναβίωση της ναυτοσύνης του λαού μας», σημειώνει στην έκθεση ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης. Χαρακτηρίζει δε τα δύο θέματα, σημαίας και απασχόλησης, «αλληλένδετα θέματα (που) χρειάζονται ολιστική προσέγγιση και στρατηγική και αποτελούν προτεραιότητες της εθνικής ναυτιλιακής πολιτικής». Στο πλαίσιο αυτό, εκτιμά πως οι πρόσφατες νομοθετικές μεταρρυθμίσεις για τη ναυτολόγηση Ελλήνων στα πλοία υπό ελληνική σημαία, με όρους συμβατούς με τα κρατούντα στη διεθνή ναυτική αγορά εργασίας, θα δώσουν νέα δυναμική στο ελληνικό νηολόγιο, «καθιστώντας το ελκυστική επιλογή για τα πλοία μας».

Ειδική αναφορά γίνεται και στα σοβαρά προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στη μετακίνηση των ναυτικών και στις αλλαγές πληρωμάτων. «Η διεθνής κοινότητα πρέπει να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη μετακίνηση των ναυτικών ανά τον κόσμο, με γνώμονα πρωτίστως την υγεία και την ευημερία τους που έχουν άμεση επίπτωση και στην ασφάλεια των πλοίων και της ναυσιπλοΐας», τονίζει ο πρόεδρος της ΕΕΕ.

 

Η πανδημία

Όσον αφορά την ύφεση που έφερε η πανδημία, στην έκθεση αναφέρεται πως οδήγησε σε μεγάλη επιδείνωση της ναυλαγοράς, με κάποιες κατηγορίες πλοίων να έχουν κατακόρυφη πτώση των ναύλων και σχεδόν μηδενική ζήτηση. Επομένως, αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΕΕ, «πρέπει να εξασφαλισθεί άμεσα η βιωσιμότητα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, βασική προϋπόθεση της οποίας είναι η εξασφάλιση της ρευστότητας αυτών και η παροχή ευελιξίας στην αποπληρωμή των δανείων τους». «Προς τον σκοπό αυτό, τέθηκε εγκαίρως στους ευρωπαϊκούς θεσμούς και στα αρμόδια όργανα, καθώς και στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, η αναγκαιότητα συμπερίληψης των ναυτιλιακών στα οριζόντια μέτρα που προβλέπουν, μεταξύ άλλων, την αναστολή πληρωμής των προγραμματισμένων δόσεων δανείων για καθορισμένο χρονικό διάστημα και τα οποία υιοθετήθηκαν διά νομοθετικών ή μη moratoria από το σύνολο σχεδόν των ευρωπαϊκών κρατών, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, και των εποπτικών τους τραπεζικών αρχών», σημειώνει η ΕΕΕ.

*Πηγή: kathimerini.gr