Παραμένουν τα εμπόδια για το γυναικείο επιχειρείν, πλήγμα και από την πανδημία

Παραμένουν τα εμπόδια για το γυναικείο επιχειρείν, πλήγμα και από την πανδημία

Παραμένουν τα εμπόδια για το γυναικείο επιχειρείν, πλήγμα και από την πανδημία

Τις σοβαρές επιπτώσεις που υπήρξαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας και των lockdown ανέδειξε το πρόσφατο Ευρωβαρόμετρο, με το 31% των ερωτηθεισών στην Ελλάδα και το 34% στην Κύπρο να θεωρούν ότι εξαρτώνται περισσότερο οικονομικά από τους συντρόφους τους, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος εντοπίζεται στο 19%.

Παράλληλα, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη, το 38% των γυναικών σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή ένα ποσοστό που αντιστοιχεί σε περίπου τέσσερις στις δέκα, δηλώνει ότι η πανδημία είχε αρνητικό αντίκτυπο στο προσωπικό τους εισόδημα. Τα ποσοστά κυμαίνονται από 18% στη Δανία μέχρι 57% στην Κύπρο και 60% στην Ελλάδα.

Το 44% των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα αναφέρουν, επίσης, ότι η πανδημία του COVID-19 είχε αρνητικό αντίκτυπο στην ισορροπία μεταξύ της επαγγελματικής και της προσωπικής τους ζωής. Αυτό ισχύει για πάνω από τις μισές γυναίκες στην Κύπρο (68%) και την Ελλάδα (59%), που καταλαμβάνουν τις δύο υψηλότερες θέσεις στη λίστα, ενώ ακολουθούν Μάλτα, Λουξεμβούργο, Ιταλία, Πορτογαλία και Ουγγαρία.

Επιπλέον, το 22% των γυναικών σκέφτονται ή έχουν αποφασίσει ήδη να μειώσουν μόνιμα τον χρόνο που αφιερώνουν σε αμειβόμενη εργασία.

Γυναικεία επιχειρηματικότητα

Όσον αφορά στο που βρισκόμαστε, ως χώρα, γύρω από τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, τα στοιχεία του ΟΟΣΑ δείχνουν πως η Ελλάδα, όσον αφορά στο μερίδιο που αναλογούσε στις γυναίκες επιχειρηματίες για το 2020, βρισκόταν κάτω από τον μέσο όρο του 9,2%, φτάνοντας στο 7,6%. Σε αυτή τη λίστα ξεχωρίζει η Χιλή, με 32,4%, ενώ η επόμενη χώρα, οι ΗΠΑ, έχουν το μισό από αυτό.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2018 το ποσοστό βρισκόταν στο 3,8%, άρα υπάρχει μια σχετική ανάπτυξη. Μάλιστα, ήταν η γυναικεία επιχειρηματικότητα που βοήθησε στη σημαντική άνοδο του δείκτη επιχειρηματικότητας το 2019, καθώς, ακόμη και σε απόλυτους όρους, οι άντρες επιχειρηματίες μειώθηκαν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι άνδρες να αποτελούν το 54% του συνόλου των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων το 2019, ενώ οι γυναίκες το 46%, επίδοση που ήταν από τις υψηλότερες διαχρονικά.

Εντούτοις, όπως υποστήριζε πρόσφατη έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος (Σ.Ε.Γ.Ε.), λόγω του covid, η επιχειρηματικότητα υπέστη πλήγμα και αυξήθηκε ο αριθμός των γυναικών στην ομάδα του μη-ενεργού εργασιακά πληθυσμού, καθώς πολλές αναγκάστηκαν να ασχοληθούν με την οικογενειακή μέριμνα.

Άλλωστε, σε έκθεση του για το 2020/21, το Global Entrepreneurship Monitor διαπίστωσε ότι μεταξύ των επιχειρηματιών που ανέφεραν ότι έκλεισαν πρόσφατα μια επιχείρηση, οι γυναίκες είχαν περίπου 20% περισσότερες πιθανότητες να δηλώσουν πως οδηγήθηκαν σε μια τέτοια απόφαση, λόγω της πανδημίας, σε σχέση με τους άνδρες. Το μεγαλύτερο χάσμα μεταξύ των φύλων αναφέρθηκε στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, όπου οι γυναίκες είχαν 50% περισσότερες πιθανότητες από τους άνδρες να κλείσουν μια επιχείρηση λόγω της πανδημίας.

Τα εμπόδια παραμένουν

Επί του θέματος αναφέρθηκε και η κ. Λίνα Τσαλταμπάση, Πρόεδρος του Σ.Ε.Γ.Ε. και CEO του ομίλου εταιριών OECON Group, κατά τη διάρκεια της πρόσφατης εκδήλωσης «Γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα και στο Οικοσύστημα των Startups», στην οποία συμμετείχε και το epixeiro.gr. Όπως τόνισε «τα εμπόδια στην γυναικεία επιχειρηματικότητα, την τελευταία 20ετία, είναι τα ίδια. Η διαφορά αυτή τη στιγμή, που υπάρχει μια τάση για αύξηση στην γυναικεία επιχειρηματικότητα, είναι ότι οι νέες γενιές είναι πιο δυναμικές σε αυτό το κομμάτι».

«Δηλαδή τα στερεότυπα υπάρχουν, η έλλειψη κοινωνικών υποδομών είναι ορατή. Ενώ υπάρχουν διάφορες πολιτικές για να βγει η γυναίκα στον εργασιακό στίβο, στον επιχειρηματικό είναι αρκετά διαφορετικά τα πράγματα. Δεν υπάρχει κατάλληλη μέριμνα, κάτι που να βασίζεται σε μόνιμες δράσεις και όχι με ad-hoc ενέργειες» τόνισε χαρακτηριστικά.

«Σήμερα, βλέπουμε κορίτσια που, από εξωτερικά ερεθίσματα, είναι πολύ πιο έτοιμες να “αντιδράσουν” στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Το διαδίκτυο έχει βοηθήσει στο να βγουν τα νέα κορίτσια πιο δυνατά προς τα έξω, όπως και η αλληλεπίδραση με άλλες χώρες. Από τη μια μιλάμε για μια πείσμονα γενιά κοριτσιών, αλλά από την άλλη βλέπουμε και ένα πλαίσιο που δεν βοηθάει όσο θα έπρεπε. Θέλουμε περισσότερες υποστηρικτικές ενέργειες, οι οποίες να είναι σε στρατηγικό επίπεδο, για να βοηθήσουμε τις γυναίκες να μπουν στην επιχειρηματικότητα».

Η ίδια αναφέρθηκε και στον αντίκτυπο που είχε στις γυναίκες επιχειρηματίες η πανδημία, καθώς, σε συνδυασμό με την μητρότητα, κλήθηκαν να μείνουν για περισσότερο χρόνο στο σπίτι. «Αν ήσουν μικρομεσαία επιχειρηματίας, που δεν μπορούσες να κάνεις την επιχειρηματικότητα σου διαδικτυακά και δεν είχες υπαλλήλους, έφτανες σε μια σκέψη να κλείσεις ή να αναστέλλεις τη λειτουργία της επιχείρησης σου».

Σύμφωνα με την ίδια, η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα είναι πιο χαμηλά από τους αριθμούς που δίνουν οι διάφορες μελέτες. Και αυτό γιατί «πάρα πολλοί άνδρες, πατέρες, που είναι εκείνοι που έχουν ακόμη την επιχειρηματική απόφαση, χρησιμοποιούν ένα γυναικείο ΑΦΜ για να κάνουν την επιχείρηση τους» Παράλληλα, «όταν δεν υπάρχει η σχετική μέριμνα, κάτι που ανέδειξε η πανδημία, δεν μπορεί η γυναίκα να βγει στο επιχειρείν αν δεν συναινεί όλο το οικογενειακό περιβάλλον, πριν τα 40», κάτι που οδηγεί σε απώλεια επιχειρηματικού κεφαλαίου για την χώρα μας.

Πηγή: epixeiro.gr